Način života u 21. veku, u kojem se sa novim tehnologijama i finansijskim instrumentima kao što su robotizacija i akcije susrećemo svakodnevno, podrazumeva da svaki pojedinac, od ranog uzrasta, a svakako pre punoletstva ima dovoljno razvijene kompetencije za njihovo uspešno korišćenje.
Da li je zaista tako?
Situacija je ta da se sve ranije suočavamo sa značajnim finansijskim izazovima, odgovornostima i odlukama i usled toga finansijsko obrazovanje je postala potreba za uspešno funkcionisanje. Da li znaš kako se uzima kredit? Ili kako da pametno šrediš novac?
Kako nam je svima poznat značaj finansija u životu, opravdano je govoriti o odgovornosti države da razvija kompetencije u oblasti finansija u čitavom društvu. Takođe, to znači i odgovornost škole za sticanje finansijske pismenosti koji će omogućiti učeniku racionalno i efikasno donošenje finansijskih odluka.
Mi bismo rekli da je finansijska pisemnost neophodna veština svakog pojedinca i da treba preuzeti inicijativu u rešavanju tog problema, ali odakle početi?
Hajde prvo da vidimo šta je sve potrebno.
Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) definisala je finansijsku pismenost kao „znanje i razumevanje finansijskih koncepata i rizika, kao i veštine, motivacija i samopouzdanje da se to znanje i razumevanje primeni kako bi se donosile efikasne odluke u različitim finansijskim kontekstima, unapredile finansijske dobrobiti pojedinaca i društva i omogućilo aktivno učestvovanje u ekonomskim zbivanjima“. Šta to zapravo znači jeste da razumemo šta je novac i da znamo kako i šta sa njim.
Koliko si spreman da upravljaš finansijama danas, a koliko očekuješ da budeš spreman u nekom trenutku? Kada će doći taj trenutak? Zapravo, kako ćeš ti doći do njega?
Često mislimo da su problemi sa finansijama samo manjak finansija, i da bismo s aviše para znali bolje njima da upravljamo. Zapravo, u praksi se dešava da sa više para ljudi ulaze i u veće troškove, pa su veoma često u goroj situaciji nego kada su imali manje. Jedan od najvećih nedostataka sistema formalne edukacije u celom svetu jeste upravo potpuni nedostatak finansijske edukacije koji bi trebalo da ima za cilj da objasni šta da radimo s parama kada ih zaradimo!
Finansijska pismenost ostvaruje mogućnost da se zarađeni novac pametnije troši na taj način što se sredstva primarno ulažu u nešto što donosi dodatni novac, a ne u nešto što generiše dodatne troškove. Edukacija iz oblasti finansijske pismenosti, van okrilja roditeljskog doma, predstavlja jedan od najvažnijih aspekata rešavanja problema u kojem će se ceo svet naći u narednih 15-20 godina.
E sad, šta možeš da uradiš kako bi i ti postao finansijski pismen? Da li je već neko drugi pronašao rešenje? Odgovore na pitanja dajemo ti u nastavku teksta!
Erste Banka Srbije je sredinom marta 2019. godine pokrenula #ErsteZnali – Program finansijske edukacije, sa ciljem da pomogne nama građanima da donosimo bolje finansijske odluke. Program je besplatan i dostupan za sve građane putem #ErsteZnali interaktivne platforme sa zanimljivim sadržajem koja služi za onlajn edukaciju na temu finansija i pruža mogućnost takmičenje u znanju iz ove oblasti. Na platformi se nalaze informacije o upravljanju ličnim finansijama, štednji, osiguranju, kreditnim proizvodima, bezbednosti i mnogim drugim relevantnim temama.
Platforma je samo prvi korak programa, dok je održan i ciklus radionica širom Srbije (trenutno stopiran zbog infekcije Covid-19) pod nazivom „Sedam koraka dobrih finansija“, u okviru kojih eksperti Banke volonterski sa građanima dele savete i preporuke o vođenju ličnog budžeta i upravljanju finansijama. Kao što smo već rekli, program je zaista namenjem svim građanima, pa tako i najmlađima za koje je objavljena je knjiga „Čuvari zmajevog blaga“, koja uči decu kako da brinu o novcu i otkriva im znanja koja su osnova buduće finansijske pismenosti.
Neke od neophodnih stvari za dobro upravljanje novcem i donošenje pametnih finansijskih odluka su:
Naravno, kako bismo zaista mogli da vidimo dalekosežnu promenu, potrebno je da o važnim temama kao što je finansijska pismenost govorimo u školi, da bi i najmlađi od samog starta bili upoznati sa pojmom novca i kako on funkcioniše.
U svetu u kojem živimo, ma u kom delu planete to bilo, donošenje finansijski odluka, kao i upravljanje finansijskim proizvodima i sredstvima, uz poznavanje njihovih prednosti, mana i ograničenja, predstavlja svakodnevnu aktivnost ljudi, uključujući tu i decu koja u svet finansija ulaze u veoma ranim uzrastima.
Potrebno je podići svest o tome šta znači biti finansijski pismen i zašto je to važno. Ciljna grupa bi trebalo da bude društvo u celini, ali, zbog značaja finansijske pismenosti za funkcionisanje u profesionalnim i građanskim ulogama, ove bi pre svega trebalo adresirati na mlade ljude školskog uzrasta i sprovoditi ih sistematski, preko obrazovnih ustanova. Kako je nastavnik centralna figura pri uvođenju finansijskog obrazovanja, najpre je neophodno podići svest nastavnika o značaju razvoja ove kompetencije kroz redovno školovanje i realizovati i obuke nastavnika u oblasti finansijske pismenosti i finansijskog obrazovanja preko programa profesionalnog razvoja, kako bi oni bili pripremljeni da to znanje prenose dalje. Takođe, s obzirom da je reč o kompetenciji koja se razvija od ranih uzrasta, trebalo bi na sistematičan način podržati i roditelje za rad sa decom, kroz različite vodiče, prigodne materijale i primere ili kroz direktnu obuku.
Za kraj, i za roditelje i za školu možemo izdvojiti korišćenje lokalnih resursa kao odličnu priliku da deca i učenici razvijaju finansijsku pismenost kroz neposredno iskustvo sa finansijskim institucijama, situacijama i sredstvima!
Finansijska pismenost tiče se svih nas, zato baš ti treba da zavrtiš ErsteZnali točak i testiraš svoje znanje!
Upravo o ovoj temi razgovaralo se na konferenciji #ZaBoljeObrazovanje koju je organizacija “Nauči me” organizovala u saradnji sa partenirma u Naučno-tehnološkom parku u Nišu. Snimak predavanja o finansijskoj pismenosti možete pogledati na Jutjub kanalu organizacije “Nauči me”.
Do tada, čitamo se🤗
© 2022 | Nauči me
Оставите одговор