Finansijska pismenost – veština 21. veka

Način života u 21. veku, u kojem se sa novim tehnologijama i finansijskim instrumentima kao što su robotizacija i akcije susrećemo svakodnevno, podrazumeva da svaki pojedinac, od ranog uzrasta, a svakako pre punoletstva ima dovoljno razvijene kompetencije za njihovo uspešno korišćenje. 

Da li je zaista tako? 

Situacija je ta da se sve ranije suočavamo sa značajnim finansijskim izazovima, odgovornostima i odlukama i usled toga finansijsko obrazovanje je postala potreba za uspešno funkcionisanje. Da li znaš kako se uzima kredit? Ili kako da pametno šrediš novac?

Izvor: Unsplash

Kako nam je svima poznat značaj finansija u životu, opravdano je govoriti o odgovornosti države da razvija kompetencije u oblasti finansija u čitavom društvu. Takođe, to znači i odgovornost škole za sticanje finansijske pismenosti koji će omogućiti učeniku racionalno i efikasno donošenje finansijskih odluka.

Mi bismo rekli da je finansijska pisemnost neophodna veština svakog pojedinca i da treba preuzeti inicijativu u rešavanju tog problema, ali odakle početi? 

Hajde prvo da vidimo šta je sve potrebno. 

Na šta mislimo kada kažemo finansijska pismenost?

Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) definisala je finansijsku pismenost kao „znanje i razumevanje finansijskih koncepata i rizika, kao i veštine, motivacija i samopouzdanje da se to znanje i razumevanje primeni kako bi se donosile efikasne odluke u različitim finansijskim kontekstima, unapredile finansijske dobrobiti pojedinaca i društva i omogućilo aktivno učestvovanje u  ekonomskim zbivanjima“. Šta to zapravo znači jeste da razumemo šta je novac i da znamo kako i šta sa njim.

Koliko si spreman da upravljaš finansijama danas, a koliko očekuješ da budeš spreman u nekom trenutku? Kada će doći taj trenutak? Zapravo, kako ćeš ti doći do njega?

Izvor: Unsplash

Često mislimo da su problemi sa finansijama samo manjak finansija, i da bismo s aviše para znali bolje njima da upravljamo. Zapravo, u praksi se dešava da sa više para ljudi ulaze i u veće troškove, pa su veoma često u goroj situaciji nego kada su imali manje. Jedan od najvećih nedostataka sistema formalne edukacije u celom svetu jeste upravo potpuni nedostatak finansijske edukacije koji bi trebalo da ima za cilj da objasni šta da radimo s parama kada ih zaradimo!

Finansijska pismenost ostvaruje mogućnost da se zarađeni novac pametnije troši na taj način što se sredstva primarno ulažu u nešto što donosi dodatni novac, a ne u nešto što generiše dodatne troškove. Edukacija iz oblasti finansijske pismenosti, van okrilja roditeljskog doma, predstavlja jedan od najvažnijih aspekata rešavanja problema u kojem će se ceo svet naći u narednih 15-20 godina. 

E sad, šta možeš da uradiš kako bi i ti postao finansijski pismen? Da li je već neko drugi pronašao rešenje? Odgovore na pitanja dajemo ti u nastavku teksta!

Ko je preuzeo inicijativu?

Erste Banka Srbije je sredinom marta 2019. godine pokrenula  #ErsteZnali – Program finansijske edukacije, sa ciljem da pomogne nama građanima da donosimo bolje finansijske odluke. Program je besplatan i dostupan za sve građane putem #ErsteZnali interaktivne platforme sa zanimljivim sadržajem koja služi za onlajn edukaciju na temu finansija i pruža mogućnost takmičenje u znanju iz ove oblasti. Na platformi se nalaze informacije o upravljanju ličnim finansijama, štednji, osiguranju, kreditnim proizvodima, bezbednosti i mnogim drugim relevantnim temama. 

Platforma je samo prvi korak programa, dok je održan i ciklus radionica širom Srbije (trenutno stopiran zbog infekcije Covid-19) pod nazivom „Sedam koraka dobrih finansija“, u okviru kojih eksperti Banke volonterski sa građanima dele savete i preporuke o vođenju ličnog budžeta i upravljanju finansijama. Kao što smo već rekli, program je zaista namenjem svim građanima, pa tako i najmlađima za koje je objavljena je knjiga „Čuvari zmajevog blaga“, koja uči decu kako da brinu o novcu i otkriva im znanja koja su osnova buduće finansijske pismenosti. 

Izvor: Unsplash

Neke od neophodnih stvari za dobro upravljanje novcem i donošenje pametnih finansijskih odluka su:

  1. Razumevanje finansijskog izveštaja – finansijski izveštaj je slika i prilika svakog fizičkog i pravnog lica. Ukoliko želite da postanete bogati, morate naučiti da razumete sva tri dela finansijskog izveštaja: bilans stanja, bilans uspeha i tokove novca.
  2. Razumevanje razlike između kapitalnog dobitka i toka novca – mnogi investiraju kako bi ostvarili kapitalni dobitak, kupujući nešto sa namerom da ga brzo prodaju po višoj ceni i zarade na razlici. To je svakako legitiman i legalan način da zaradite, ali morate biti oprezni. Ukoliko se upustite u takav vid trgovine bez adekvatne obuke, što je posebno karakteristično za finansijska tržišta, možete ostati kratkih rukava. Naime, investiranje u određene novčane tokove je nešto što treba da predstavlja osnovu, a kapitalni dobici su šlag na torti.
  3. Kako minimizirati porez – nije stvar u tome koliko novca napraviš, već koliko možeš da zadržiš. Poreski sistem je surov i učiniće svaku neinteligentnu osobu siromašnom. Finansijski inteligentna osoba razume kako da iskoristi poreske olakšice i poreske zakone u svoju korist.

Naravno, kako bismo zaista mogli da vidimo dalekosežnu promenu, potrebno je da o važnim temama kao što je finansijska pismenost govorimo u školi, da bi i najmlađi od samog starta bili upoznati sa pojmom novca i kako on funkcioniše.

Izvor: Unsplash

Koji su naredni koraci?

U svetu u kojem živimo, ma u kom delu planete to bilo, donošenje finansijski odluka, kao i upravljanje finansijskim proizvodima i sredstvima, uz poznavanje njihovih prednosti, mana i ograničenja, predstavlja svakodnevnu aktivnost ljudi, uključujući tu i decu koja u svet finansija ulaze u veoma ranim uzrastima.

Potrebno je podići svest o tome šta znači biti finansijski pismen i zašto je to važno. Ciljna grupa bi trebalo da bude društvo u celini, ali, zbog značaja finansijske pismenosti za funkcionisanje u profesionalnim i građanskim ulogama, ove bi pre svega trebalo adresirati na mlade ljude školskog uzrasta i sprovoditi ih sistematski, preko obrazovnih ustanova. Kako je nastavnik centralna figura pri uvođenju finansijskog obrazovanja, najpre je neophodno podići svest nastavnika o značaju razvoja ove kompetencije kroz redovno školovanje i realizovati i obuke nastavnika u oblasti finansijske pismenosti i finansijskog obrazovanja preko programa profesionalnog razvoja, kako bi oni bili pripremljeni da to znanje prenose dalje. Takođe, s obzirom da je reč o kompetenciji koja se razvija od ranih uzrasta, trebalo bi na sistematičan način podržati i roditelje za rad sa decom, kroz različite vodiče, prigodne materijale i primere ili kroz direktnu obuku. 

Za kraj, i za roditelje i za školu možemo izdvojiti korišćenje lokalnih resursa kao odličnu priliku da deca i učenici razvijaju finansijsku pismenost kroz neposredno iskustvo sa finansijskim institucijama, situacijama i sredstvima!

Finansijska pismenost tiče se svih nas, zato baš ti treba da zavrtiš ErsteZnali točak i testiraš svoje znanje!

Fotograf: Davorin Dinić, konferencija #ZaBoljeObrazovanje

Upravo o ovoj temi razgovaralo se na konferenciji #ZaBoljeObrazovanje koju je organizacija “Nauči me” organizovala u saradnji sa partenirma u Naučno-tehnološkom parku u Nišu. Snimak predavanja o finansijskoj pismenosti možete pogledati na Jutjub kanalu organizacije “Nauči me”.

Do tada, čitamo se🤗

Kako ti čini tekst?
+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *