Javni nastup, bauk ili ne?

Javni nastup većini ljudi izgleda kao bauk i nešto strašno. Zašto? Razlozi su brojni: neko se plaši da neće znati šta da kaže, neko da će „zablokirati“, neko se jednostavno ukoči kada vidi dosta ljudi ili čuje tuđe komentare, smeh… Ima još puno tih „neko“!

Pandemija COVID-19 je dodatno doprinela da se mladi ljudi još više boje javnog nastupa. Hajde iskreno, da li uključujete kamere na času, treningu, seminaru ili bilo gde gde treba da učestvujete putem digitalnih platformi? Verovatno ne (čast izuzetcima 😂). Kako bismo izbegli strah od javnog nastupa, opisaćemo šta je tačno javni nastup i kako pripremiti jedan!

Izvor: Unsplash.com

Priprema

Jako je bitno da se za sam javni nastup pre svega pripremimo. Nebitno je da li nam je za pripremu dato nekoliko dana, sati, minuta ili čak sekundi-ključ uspeha je razmišljanje o istom pre nego što uopšte počnemo da pričamo ili prezentujemo.

Važno je da razmislimo kako ćemo da postavimo cilj tog govora. Dakle, kada vam je zadatak da održite javni nastup, prvo pitanje koje ćete postaviti sebi (a ujedno i na njega odgovoriti) je „Koji je cilj mog nastupa?„, tačnije pokušajte da dođete do suštine tj. one poruke koje želite da publika od nas dobije i usvoji.

Sledeća stvar koju treba da odredimo odmah nakon cilja je struktura. Kada imate vremena, odlično je da sve ovo zapišete, bilo u onlajn bilo u offline formatu, a kada nemate veoma je važno da barem promislite o svemu ovom.

„Planovi nisu ništa, planiranje je sve.“

Dwight D. Eisenhower

Struktura

Svaki javni nastup i govor MORA da ima neku strukturu. Bilo ona organizovana ili neorganizovana, formalna ili neformalna, sadržinska ili rasprskana itd. Vreme je kod svakog nastupa krucialno. Gledajte da ga rasporedite tako da iskoristite celokupan termin na način da ne bude preobiman ili prekratak. Možete da skraćujete vreme nastupa, ali je strogo nedopustiljvo da prelazite vreme koje vam je zadato.

Strukuturu koju je deo Unbox tima uvideo kao važnu je sledeća:

  • uvod
  • govornik
  • problem, tema ili cilj
  • centralna ideja
  • ključna tačka
  • zaključak
  • ± prelazi (to mogu biti neprimetni prelazi kao što su primeri, priče koje su povezane sa temom, fun fact-ovi teme, itd…)

Veoma je bitno da u glavi, ako već ne možete da stignete da napravite ovu strukturu, imate bar onu osnovnu, a to je: uvod, problem/tema/cilj, suština, zaključak. Sa dobrom strukturom i prirpemom već ste pola javnog nastupa i održali 😉.

Izvor: Unsplash.com

Vežba

Vežba, vežba i samo vežba! To nam stalno napominju, ali ne bez razloga. Kompletan materijal koji ste pripremili ponovo pročitajte i nikako ne učite napamet! Isprobajte govor, uzmite štopericu i materijal koji ste pripremili. Stanite pred ogledalom i počnite! Pričajte, zamišljajte da je tu publika i da vas svi pomno slušaju. Ako pogrešite, nema veze, krenite opet, bitno je samo da ste se dovoljno dobro uvežbali.

Odlična vežba je i sama praksa, odnosno tokom držanja samog javnog nastupa ili prezentacije. Što više puta ih održite, to sve više iskustva i znanja sakupljate. Ako pogrešite, pa šta? Mislite da Tesla, Albert Ajnštajn, Abraham Linkoln, Čerčil i ostali akademski uvaženi članovi društva nisu grešili? Jesu i to gomilu puta!

„Promašio sam više od 9000 šuteva u karijeri. Izgubio skoro 300 utakmica. 26 puta mi je povereno da uputim šut za pobedu, a ja sam promašio. U životu sam bezbroj puta padao i padao. I baš zbog toga sam uspeo.“

Majkl Džordan

Disanje

U par jednostavnih koraka ćemo vam objasniti vežbu sa sajta Hardvard Buisness Review, na kom možete pročitati više o njoj.

Prvo, počnite s pravilnim držanjem. Zatim, dišite duboko i govorite „na dah“. Vežbajte tako što ćete se snimiti mobilnim telefonom ili pitati nekog da vas sasluša

Nadamo se da smo vam barem malo olakšali problem s javnim nastupom. Ukoliko smatrate da je ovo dobar materijal za radionicu kojoj biste voleli da prisustvujete, pišite nam u komentarima ispod, putem Instagram ili Facebook stranice, kao i putem specijalnog odeljka na našem sajtu #pitajnas, koji ćemo najčešće proveravati!

Do tada,

#čitamo se! 😎

Kako ti se čini tekst?
+1
2
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.