Kako napisati projekat?

Imaš ideju kako možeš da unaprediš nešto u svojoj lokalnoj zajednici? Čuo/la si da je raspisan konkurs za nove ideje, ali je potrebno da napišeš projekat? Nemaš iskustva u pisanju ili realizaciji istog? Ne brini, Unbox je tu za tebe! 

U poslednje vreme često možemo čuti kako neko raspisuje konkurs za projekte ili čak realizuje neki svoj lični ili grupni projekat. Ali sada se postavlja pitanje- kako ti možeš to da uradiš? Zato je deo Unbox tima seo da porazgovara sa Amarom Velagićem, studentom latinskog jezika i rimske književnosti, kao i pedagogije. Amar se omladinskim aktivizmom i član je organizacije Pokreni se! gde je koordinator volontera. On nam je objasnio šta je projekat, kako se piše i koje su najčešće greške.

Ukoliko želiš da saznaš kako da napišeš dobar projekat i da se pokreneš, uzmi u ruke olovku i papir i hvataj beleške jer će ti definitivno trebati. 📝

Šta je projekat?

To je jedan jasno strukturiran dokument koji nudi odgovore na različita pitanja poput “Koje je ime našeg projekta?”,”Koji problem rešavamo našom idejom?”, “Koja su nam sredstva potrebna?”, “Šta je cilj projekta?”.

Ako govorimo u kontekstu omladinskog aktivizma, uglavnom projekat možemo da svedemo na lokalistički nivo. Projekat predstavlja rad kojim rešavamo neki problem u našoj zajednici i odgovaramo na određene teme. Produkt našeg rada je zapravo dobrobit koju dobija cela zajednica, koji bi trebalo da ima dugotrajnu vrednost.

Može se posmatrati i iz konteksta posla jer kroz brojne poslove radimo na projektima. Na primer, to može biti za ekonomiju, menadžment, građevinu, arhitekturu i mnoge druge. Ovakvi projekti imaju dobrobit za naš posao i naše radno mesto. 

Kako pisanje i realizacija projekta izgledaju?

Kao što smo već rekli, projekat treba da odgovori na mnoga pitanja. Iako sva ta pitanja zavise od organizacije kojoj predlažemo naš projekat, postoje ona koja su univerzalna za sve.

Jedna od najbitnijih stavki kod samog projekta, pored budžeta i samog sadržaja, jeste ime. Ono treba da bude jasno, kreativno i lako pamtljivo kako bi privuklo pažnju publike. Mnogi ne pridaju na značaju samom imenu projekta, ali bi trebalo jer ono predstavlja celu našu ideju u par reči. Ideja mora biti veoma dobro razrađena jer se projekti ne pišu preko noći.

Struktura projekta su zapravo aktivnosti, a aktivnosti su sve ono što mi moramo da uradimo kako bismo došli do ostvarenja našeg krajnjeg cilja. One moraju biti napisane i objašnjene do najsitnijeg detalja. Takođe, definisanje ciljane grupe je nešto što se nikako ne sme izostaviti. Naravno da u većini projekata mogu da učestvuju svi ljudi nebitno na pol, uzrast, odakle su i ostale podele, ali bi i pored toga trebalo definisati na koju grupaciju se najbviše odnosi vaš projekat. Recimo, ukoliko organizujete uživo aktivnost u Nišu, logično je da su vaša ciljana grupa upravo osobe iz Niša.

Kada definišemo određen problem koji imamo, ideju kako da ga rešimo i predstojeće aktivnosti, treba da odredimo ciljeve, kako kratkoročne tako i dugoročne. Moramo znati šta ovaj projekat donosi dobro nama i celoj našoj lokalnoj zajednici. Sam projekat sa dobrim imenom, definisanom idejom, aktivnostima i ciljevima je ništa ako mi nemamo pored svega ovoga i dobro razređen budžet. Resurse, materijale i potrepštine bi trebalo proceniti što bolje možemo. Na primer, ako nam treba 5 pari rukavica mi moramo uzeti 5, ne možemo rizikovati sa samo 2 para ili, sa druge strane, uzeti 10 kada nam je očigledno manje potrebno. Taj posao bi zato trebalo da preuzme osoba iz tima koja je dobra u proceni. 

Greške

Iako je naš projekat prošao i sve imamo napismeno, ništa od ovoga neće ići lako ako je loše isplanirano. Kada kažemo “isplanirano” ne mislimo samo na vremenski okvir projekta, što je naravno itekako bitno, već mislimo i na samu podelu poslova.

Kada ljudi rade u timu ne bi trebalo da svako radi šta stigne, jer tada dolazi do kolapsa i ne postoji nikakav red. Podela poslova unutar tima je važna kako bi se svaki deo odradijo na što bolji način. U timu pored osoba koje su zadužene za finansije, PR, HR i ostale stvari, treba da postoji i koordinator koji će biti lider. On je zadužen da prati ceo napredak projekta i da pomaže svom timu. To treba da bude osoba koja je dominantna, koja ume brzo i racionalno da reaguje u svim situacijama i koja nije tu da bude šef već, kao što je rečeno, lider.

Često se u timovima gde su pretežno mlađe osobe stvara se tenzija jer smatraju da su oni nešto manje vredni ako nisu lideri, što ne bi trebalo da se dešava. Suština je ta da je timski rad jako važan kako bismo uspeli da sve dobro definišemo, isplaniramo i realizujemo naše aktivnosti. 

Takođe, iako svako ima svoj posao to ne treba da znači da bude skroz isključen i neifnormisan o ostalim poslovima unutar projekta. Svaki član tima treba da zna šta se trenutno dešava sa njihovim projektom i da svi imaju isti pogled na projekat.

Dakle da sumiramo, najveće greške upravo protiču iz lošeg odnosa unutar tima. Neorganizovanost, tenzija, neinformisanje i imanje različitih pogleda na isti projekat su neke od najučestalijih grešaka koje se događaju za vreme pisanja i realizacije projekta.

Ukoliko si zaista pažljivo pisao/la beleške verujemo da sada ispred sebe imaš formulu za uspešno pisanje projekata, kao i realizaciju. Samo zapamti da je pored svega ovoga, što su Amar i Unbox podelili sa tobom, veoma bitno i poverenje koje gradite vi unutar tima. Kao i u svakom odnosu iskrenost i poštovanje su ključ uspeha.
Sada brzo okupi ekipu i krenite u realizaciju nekog svog projekta jer možda lokalna zajednica baš čeka na vas da napravite prvi korak! Piši nam kako vam ide u komentaru ili na našem Instagramu, do tada srećno i čitamo se🤗

Kako ti se čini tekst?
+1
7
+1
8
+1
0
+1
0
+1
1

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.