Tajne uspešnih obrazovnih sistema, iz ugla nastavnika!

Različite karakteristike zemalja utiču na tip obrazovnog sistema i pojedinosti u njemu.

U prošlom tekstu, razgovarali smo o razlikama obrazovnih sistema Finske i Južne Koreje iz apsekta učenika i saznali da je u Finskoj škola učenicima drugi dom, školski dan je bogat vannastavnim aktivnostima i obrazovanje je u potpunosti besplatno, dok su u Južnoj Koreji učenici pod ogromnim i neprestanim stresom, naporan rad je ključ i ne postoje izgovori za neuspeh.

Danas ćemo opet razmatrati ova dva obrazovna sistema, samo iz aspekta nastavnika, kako bismo dobili celovitiji pogled na sistem obrazovanja obe zemlje i možda napokon odgovorili na pitanje u čemu se krije tajna njihovog uspeha!

Izvor: Unsplash

Struktura škole i edukatori

Nastavnici u Finskoj su savetnici i vodiči kroz učenje. Njima u toku nastave u razredu pomažu i studenti na praksi ili prosvetni asistenti, a po potrebi i specijalni nastavnici za decu sa posebnim potrebama. Svake sedme nedelje đaci pišu šta je bilo dobro, šta smatraju da je gubljenje vremena, šta bi trebalo da se poboljša u nastavnom programu, što je neka vrsta samoocenjivanja školskog sistema. Nastavnici rado prihvataju sugestije, kritike ili pohvale svojih učenika sa ciljem da njihov rad bude što efikasniji. Na taj način pokazuju poštovanje prema učenicima, njihovoj individualnosti i potrebama, kao i kapacitetima svakog učenika.

Nastavnici se sastaju jednom nedeljno, da planiraju i razvijaju nastavne planove, ali i da donose važne odluke o silabusima, udžbenicima, priboru za učenje, kao i budžetima i prilikama za profesionalno usavršavanje. Imaju individualni stil rada kojim rešavaju problem u ponašanju učenika. Za učiteljski fakultet prijavljuju se hiljade kandidata, a samo 700 najboljih se bira da budu školovani za nastavnike.

Izvor: Unsplash

S druge strane, u Južnoj Koreji cilj nastavnika je da odjeljenje vodi kao zajednicu, razvija vršnjačke odnose kod učenika i vrednosti koje proklamuje društvo. Učenici slabijeg socijalno-ekonomskog statusa su podržavani kroz različite vanškolske aktivnosti, pisanje i kurseve. Korejska vlada prepoznala je čitanje kao jednu od ključnih kompetencija 21. veka i razvila treninge tehnike čitanja, kako za nastavnike, tako i za učenike. 

U Južnoj Koreji i Finskoj roditelji nemaju problem da pronađu dobru i kvalitetnu školu jer su obrazovni sistemi zasnovani na principu jednakosti, tj. škole u različitim delovima ovih zemalja su približno istog kvaliteta, a sve zbog organizovanog sistema finansiranja i centralizacije javnih škola.

Najpoželjnija profesija

Duboko poštovanje i popularnost nastavničke profesije je još jedna od stvari koja povezuje ova dva potpuno različita obrazovna sistema. 

Izvor: Unsplash

Jedna od najpoželjnijih profesija u Finskoj je upravo nastavnički poziv, a konkurencija je ogromna. Glavni razlog velikog interesovanja za ovu profesiju je poštovanje koje ona sa sobom nosi, ali i autonomija koju nastavnici imaju u radu. Nastavnici u Finskoj predaju 600 sati tokom školske godine, provodeći ostatak vremena profesionalno se razvijajući, dok u Srbiji taj broj iznosi 1406 sati.

Međutim, verovali ili ne rekord drži Danska sa 377 nastavnih sati u srednjoj školi, dok je u osnovnoj ipak predviđeno 648 sati.

Nastavnici u Južnoj Koreji su vrlo posvećeni svom poslu, puno rade i ulažu napor, čime predstavljaju oličenje vrednosti društva, koje prenose na učenike. Posao nastavnika je jedan od najpoželjnijih poslova među mladim Koreancima, ali isto tako teško dostižan. Samo 5% najuspešnijih i najpodobnijih kandidata uspeva da dobije učešće u programu obučavanja nastavnika.

Izvor: Unsplash

Jasno je da ove dve zemlje podstiču proces doživotnog učenja i stalnog stručnog usavršavanja. Korejski i finski obrazovni sistem ukazuju na moć znanja, ali i kvalitet društva i viziju koje ono ima. Škole uče jedne od drugih kroz fleksibilni sistem deljenja znanja i zbog toga su sve približno sličnog kvaliteta. Nastavnici imaju autonomiju u radu i posvećeni su poslu, što doprinosi da učenici postužu fantastične rezultate.

Šta ti misliš, u čemu je tajna uspešnih obrazovnih sistema? 

Naš najjednostavniji odgovor na ovo pitanje bio bi – kultura, ne samo kurikulum.

Do sledećeg utorka, čitamo se!

Kako ti čini tekst?
+1
1
+1
1
+1
0
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *